«Повiсть временныхъ лiт» – літописне зведення періоду України-Русі, складене в XI – на початку XII століття
Українська література (5 клас). За переказом В. Близнеця
Аудіо, текст, ілюстрації, відео, відео урок.
Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь
Поляни жили окремо й володіли своїми родами. І до того вони
жили родами, кожен на своєму місці. І були три брати: одному ім’я
Кий, другому — Щек, а третьому — Хорив, а сестра в них була Либідь.
Сидів Кий на горі, де тепер узвіз Боричів. А Щек сидів на горі, яка
зветься нині Щекавицею. А Хорив — на третій горі, від нього вона прозвалася
Хоревицею. І збудували вони місто. На честь старшого брата
свого нарекли його Київ. Був круг міста ліс і бір великий, і ловився
там усякий звір, і були мужі мудрі й тямущі, а називалися вони
полянами, від них поляни й донині в Києві.
Дехто, не знаючи, каже, що Кий був перевізником коло Києва,
мовляв, був перевіз із того боку Дніпра; тим-то й говорили: «На перевіз
на Київ». Але якби Кий був перевізником, то не ходив би він до
Царгорода. А Кий князював у своєму роду й ходив до царя грецького,
і той цар, переказують, зустрічав його з великою шанобою та почестями.
Коли ж він повертався, то прийшов на Дунай, возлюбив одне
місце, і поставив там невеликий городок, і хотів сісти в ньому своїм
родом, та не дали йому навколишні племена; так і донині називають
придунайці те городище — Києвець. Кий же, повернувшись у своє
місто Київ, тут і помер. І брати його, Щек і Хорив, і сестра їхня Либідь
тут же померли.
Пам’ятний знак на честь засновників Києва — братів Кия, Щека, Хорива та сестри їхньої Либеді. (Скульптор В. Бородай)
Після смерті братів рід їхній став князювати в полян, а в древлян
було своє княжіння, а в дреговичів — своє, а в словен у Новгороді — своє.
Інше князювання було на річці Полоті, де жили полочани.
Від них пішли кривичі, які сидять у верхів’ї Волги, і у верхів’ї Двіни, і у верхів’ї
Дніпра, їхнє місто — Смоленськ. Від них же походять і сіверяни. А на
Білоозері сидить весь, на Ростовському морі — меря. А на річці Оці, де
вона впадає у Волгу, — мурома, яка говорить своєю мовою, і черемиси,
які говорять своєю мовою, і мордва, яка говорить своєю мовою. Ось
хто тільки говорить на Русі: поляни, древляни, новгородці, полочани,
дреговичі, сіверяни, бужани, які сиділи по Бугу, а потім прозвалися
волинянами. А от інші народи, які платять данину Русі: чудь, меря,
весь, мурома, черемиси, мордва, перм, печора, ям, литва, корс, — усі
вони говорять своїми мовами й живуть у краях північних. Радимичі ж
і в’ятичі — від роду ляхів. Було ж бо два брати в ляхів — один Радим,
а другий — В’ятко. Брати прийшли й сіли: Радим — на Сожі, від нього
прозвалися радимичі, а В’ятко сів із родом своїм на Оці, від нього прозвалися
в’ятичі. І жили в мирі поляни, і древляни, і сіверяни, і радимичі,
і в’ятичі, і хорвати. Дуліби жили понад Бугом, де зараз волиняни,
а уличі й тіверці сиділи на Дністрі, у близькому сусідстві з Дунаєм,
і була їх велика сила, слов’янських племен, від Дністра до самого моря,
і міста їхні стоять до сьогодні. За те й назвали їх греки Велика Скіф,
або Велика Скуф.
Усі ці племена мали свої звичаї та закони своїх батьків, кожен —
свій норов і побут. Поляни мали звичай батьків своїх — лагідний та
тихий; шанобу й сором великий мали перед своїми невістками та
сестрами, матерями й батьками своїми. І був у них шлюбний звичай:
зять не ходив брати молоду, а приводили її звечора, за день до того,
а завтра приносили за нею придане. А древляни викрадали собі жінок
коло води. А радимичі, в’ятичі та сіверяни мали спільний звичай:
жили в лісі, яко й усякий звір, шлюбів не мали й ставали на ігрища між
селами. Сходилися на ті ігрища, на пісні й танці й тут умикали, тобто
викрадали, собі жінок, перед тим змовившись з ними. А коли хто вмирав,
творили тризну над ним, а тоді вирубували велику колоду та
клали на ту колоду померлого й спалювали. А після того, зібравши кістки,
укладали в малу посудину й ставили на стовпах при дорозі. Так
роблять і зараз в’ятичі та кривичі.
Святослав укладає мир з греками
та повертається до Києва. Смерть Святослава
Направив Святослав послів до грецького царя, кажучи так:
— Хочу мати з тобою твердий мир і любов.
Цар же, почувши те, зрадів і послав йому дарів більше, як до того.
Святослав узяв дари й став думати з дружиною своєю: «Якщо не укладемо миру з царем і довідається цар, що нас мало, то прийдуть греки й
обложать нас у стінах міста. А руська земля далеко, печеніги з нами
у війні, і хто нам допоможе? Укладемо ж мир з царем: вони ж бо присяглися платити нам данину — того й досить нам. Якщо ж перестануть нам платити данину, то знову з Русі, зібравши велике військо,
підемо на Царгород».
Люба була дружині ця промова Святослава, і послали найкращих
мужів до грецького царя. Наступного дня, ранком, цар покликав їх і
сказав:
— Хай говорять посли руські.
І звелів писареві записувати на хартію все, що передав Святослав.
І почали посли говорити, а писар записувати. І було сказано так:
— Я, Святослав, князь руський, як клявся, так і підтверджую договором цим свою клятву: хочу разом з усіма боярами та підданими мені
руськими й іншими мати мир і правдиву любов з великим царем грецьким і з усіма людьми, і ніколи не буду замишляти на країну вашу, і не
буду збирати війська ні на землю грецьку, ні на корсунську, ні на болгарську. І якщо хто інший замислить супроти країни вашої, то я йому
буду ворогом і буду воювати з ним, як уже клявся я грецьким царям.
А зо мною бояри й уся Русь, та збережемо правдивий мир! Якщо ж ми
не дотримаємося чогось із сказаного, то хай буду я і ті, хто зо мною й
піді мною, хай будемо прокляті від бога, у якого віруємо, — Перуна та
Волоса, бога худоби, і хай будемо жовті, як золото, і своїми мечами
посічені будемо. Не сумнівайтесь у правді
того, що ми сказали вам нині, і записали на
хартії цій, і скріпили своїми печатками.
Уклавши мир з греками, Святослав замислив повернутися в Київ, бо він побачив,
що в нього мало дружини. І сказав собі:
«Коли б хто не спокусився вбити дружину
мою й мене якими-небудь хитрощами». Адже багато воїнів було вбито в боях.
І він промовив:
— Піду на Русь, приведу ще дружину.
Зібрався Святослав і поплив на човнах
до порогів. І сказав йому воєвода батька його
Свенальд:
— Обійди, князю, пороги на конях, бо стоять коло порогів печеніги.
Та не послухав його Святослав і поплив далі човнами. А переяславці послали до печенігів сказати:
— Ось іде мимо вас на Русь Святослав з невеликою дружиною, забравши в греків багато добра й полонених без ліку.
Почувши про те, печеніги заступили пороги. І вийшов Святослав до порогів, і не можна було їх пройти, бо вже почало нести кригу.
Зупинився Святослав зимувати в Білобережжі, та не стало в них харчів, і був голод великий — платили по півгривні за конячу голову. Тут перезимував Святослав.
У літо 972го, коли настала весна, поплив Святослав через пороги. І напав на нього Куря, князь печенізький.
Убили Святослава, узяли й зробили чашу з його черепа, обкувавши його, і пили з черепа печеніги.
Свенальд же врятувався й повернувся до Києва. А всіх літ князювання Святослава було двадцять вісім.
Володимир вибирає віру
У літо 986-го прийшли з Волги болгари магометанської віри, кажучи:
— Ти, князю, мудрий та розумом тямущий, а закону не знаєш; повіруй
у наш закон і поклонися Магометові.
Володимир спитав:
— Яка ж ваша віра?
— Віруємо Богу, а Магомет нас учить:
не їсти свинини, не пити вина, зате після
смерті, каже, можна жити в розкоші. Дасть
Магомет кожному по сімдесят вродливих
жінок, і вибере одну найвродливішу, і по-
кладе на неї вроду всіх, та й буде йому
жоною. І хто на цьому світі бідний, то буде
й на тому, — і всяку іншу лжу говорили (...).
Володимир слухав їх, бо й сам любив
жінок. Та ось що йому було нелюбо: не їсти
свинини й заборона пити. І він сказав:
— Русі єсть веселіє пити, не можемо без
того бути.
Потім прийшли іноземці з Рима й звернулися
з такими словами:
— Ми прийшли від Папи Римського.
Говорить тобі Папа так: «Наша віра — світло;
ми поклоняємося Богу, який сотворив
небо та Землю, зорі й місяць, і всяке дихання
живе. А ваші боги — то просто дерево».
Володимир спитав їх:
— У чому ж заповіт ваш?
Вони відповіли:
— Поститися кріпко. Смиряти дух і тіло своє.
Володимир їм сказав:
— Ідіть, звідки прийшли, бо й батьки наші не прийняли цього.
Дізнавшись про те, прибули хозарські євреї й сказали Володимирові:
— Ми чули, що приходили болгари й німці, кожен навчаючи тебе
своєї віри. Німці вірують у того, кого ми розп’яли, а ми віруємо в
триєдиного Бога нашого Авраама, Ісаака й Іакова.
Володимир спитав:
— Де ваша земля?
Вони ж сказали:
— Розгнівався Бог на батьків наших і розсіяв нас по всіх країнах за
наші гріхи, а землю нашу віддав християнам.
Володимир на це промовив:
— Як же інших учите, коли самі відкинуті Богом і розсіяні? Якби
любив вас Бог і закон ваш, то не були б ви розсіяні по чужих землях,
чи ви й нам того хочете?
Потім прислали греки до Володимира свого філософа, і той звернувся
до князя з такими словами:
— Ми, греки, віруємо в Бога нашого Ісуса Христа. Він ходив по землі,
проповідував Царство Небесне, а його розп’яли на хресті. Та Ісус во-
скрес і сказав учням своїм, що повернеться з неба на землю й буде судити
живих і мертвих, кожному воздасть по заслугах його: праведникам —
Царство Небесне, рай і радість без кінця, безсмертя, а грішникам — муки
в пеклі й кипіння в смолі. Така буде кара тим, хто не вірить Богові
нашому Ісусові Христові: будуть горіти в огні, хто не хреститься.
І, закінчивши слово своє, філософ показав Володимиру запинало, на
якому було намальовано судилище Господнє й тих стовплених грішників,
які бредуть у пекельний вогонь, і праведників, тих, які у веселощах
духу вступають до раю.
Володимир же, зітхнувши, сказав:
— Добре тим, хто праворуч, — у раю, горе тим, хто ліворуч, — у пеклі.
Філософ промовив:
— Якщо хочеш з праведниками стати праворуч, хрестися.
Володимиру запала в серце думка ця, однак він сказав:
— Почекаю ще трохи, — бо хотів розвідати більше про всі віри.
І вручив Володимир грецькому філософові багаті дари й відпустив
його з великою честю.
Розгром Ярославом печенігів.
Початок великого будівництва в Києві.
Похвала книгам
Коли Ярослав перебував у Новгороді, прийшла до нього звістка,
що печеніги взяли в облогу Київ. Ярослав же зібрав багато воїнів,
варягів і слов’ян, прийшов до Києва й прорвався в місто своє. А було
печенігів безліч.
Ярослав виступив із Києва, приготувався до бою:
варягів поставив посередині, а на правому крилі — киян, а на лівому
крилі — новгородців. І став перед містом. Печеніги пішли на приступ і
зчепилися на тій горі, де стоїть зараз собор Святої Софії: було тут поле
чисте тоді. І почалася жорстока січа, ледве до вечора здолав лютих
ворогів Ярослав. І кинулися печеніги на всі боки тікати, і не знали,
куди бігти; одні, тікаючи, тонули в Сетомлі, а інші — в інших ріках,
а залишок їхній бігає десь до сьогоднішнього дня.
У літо 1037-го заклав Ярослав місто велике, біля того міста —
Золоті ворота. Заклав і церкву Святої Софії, митрополичу, потім
церкву на Золотих воротах, а потім монастир Святого Георгія та
Святої Ірини. І стала при ньому віра християнська плодитися та
поширюватися, і ченці-чорноризці помножуватися, монастирі й храми
будуватися та возвеличуватися. Любив Ярослав книги, читав їх часто
і вдень і вночі. І зібрав скорописців багато, і перекладали вони з грецького
на слов’янське письмо. Написали вони книг велику силу, ними
повчаються віруючі люди й тішаться плодами глибокої мудрості.
Начебто один хтось зорав землю, а другий посіяв, а інші жнуть і споживають
багату поживу, — так і тут: батько всього цього Володимир,
він землю зорав і розпушив її, тобто просвітив християнством. А син
же його Ярослав засіяв книжними словами, а ми тепер пожинаємо,
приємлемо серцем книжну науку.
Велика користь від навчання книжного. Книги — мов ріки, які напоюють
собою весь світ; це джерело мудрості, у книгах — бездонна
глибина; ми ними втішаємося в печалі, вони — узда для тіла й душі.
У книгах — світило мудрості, а про мудрість сказано: люблячих мене —
люблю, а хто дошукується мене — знайде благодать. І якщо старанно
пошукати в книгах мудрості, то знайдеш велику втіху й користь для
своєї душі. Бо той, хто часто читає книги, той веде бесіду з Богом і наймудрішими
мужами.
Ярослав же, як ми вже сказали, любив книги, багато їх написав і
поклав їх у церкві Святої Софії, яку сам збудував. Оздобив її золотом,
сріблом і посудинами церковними, і возносять у ній урочисті співи в
призначену годину.
І в інших містах, і селах він ставив церкви, призначаючи туди попів
і даючи їм від багатств своїх плату, наказуючи їм учити людей. Радувався
Ярослав, бачачи велику силу церков і людей християнських, а ворог
нарікав і ремствував, переможений новими людьми християнськими.
Повесть временных лет - мультфильмы (на русском).
Повесть временных лет - мультфильмы (на русском). 3 часа 1 мин.
Повесть временных лет - мультфильмы (на русском).
Повесть временных лет - урок. 17 минут.
Повесть временных лет - урок.
Як історики досліджують княжу добу. 7 мин.
Як історики досліджують княжу добу.
Зображення Нестора-Літописця на гравюрі Леонтія Тарасевича, гравера кінця XVII – початку XVIII століття
Пам’ятник Нестору Літописцю в Києві
Мініатюри із зображенням хрещення князя Володимира Великого та його дружинників, якими прикрашено текст «Повісті минулих літ» у Радзивіллівському літописі XV століття
Фрагмент тексту Повісті у Радзивіллівському літописі (список XV століття), що змальовує похід Віщого Олега на Царгород
Серебряная монета 10 гривен "Кий" 1998 року.
Посвящена князю Кию - легендарному основателю города Киева и Киевского государства в конце V - начале VI века. Эта монета основывает серию "Княжа Украина".
На реверсе монеты на фоне имитируемого свитка развернуто трипланову композицию, состоящую из воображаемого образа князя Кия, изображений фигур трех братьев-всадников и женщины (Кий, Щек, Хорив, их сестра Лыбедь) и крепости на холме на заднем плане. На монете размещены стилизованные надписи: КИЙ (вверху) и КНЯЖА УКРАЇНА (внизу в две строки).
Срібна монета 10 грн. 900 років "Повісті минулих літ" 2013 року
На аверсі монети розміщено: угорі малий Державний Герб України та напис півколом НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ на тлі стилізованої дерев`яної забудови давньоруського міста; у центрі - Хорива, Щека, Кия та сестру їх Либідь, які, за переказами, заснували Київ; унизу номінал монети - 10/ГРИВЕНЬ та рік карбування монети 2013.На реверсі монети розміщено стилізовану композицію батальної сцени, у центрі - Нестор-літописець, угорі напис - ПОВІСТЬ/ МИНУЛИХ ЛІТ/ ХІІ СТ.
Присвячена 900-річчю створення першого варіанта літопису `Повість минулих літ` - найвидатнішої пам`ятки літописання Київської Русі. Ця створена на початку ХІІ ст. унікальна пам`ятка давньоруського літописання містить відомості про походження та розселення східних слов`ян, утворення Київської держави, її перших князів, висвітлює зміни династій, політичні та воєнні події і є скарбницею документів, переказів, легенд тощо.